ناتوانى ، آفت و شكيبايى ، شجاعت و زُهد ، ثروت و پرهيزكارى ، سپرِ نگه دارنده است : و چه همنشين خوبى است راضى بودن و خرسندى .
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت

مصباح الشيعة و مصباح الشريعة

نويسنده:قطب الدين كيدري ابوالحسن محمد بن حسين بيهقي نيشابوري،درگذشته:576 ه
کتاب شناسي:دوره كامل فقه فتوايي شيعي است،كه به ندرت پاي استدلال به ميان مي آيد،صاحب الذريعة اين كتاب را مانند «علامه مجلسي» به «نظام الدين صهرشتي» نسبت داده است؛ لكن «ملاعبدالله اصفهاني تبريزي» شايد نخستين فرد پس از «علامه مجلسي» باشد كه در اين نسبت تشكيك نموده و بنابر آنچه در كتابهاي شهيد از «كيدري» نقل شده،با محتواي اصباح الشيعة مطابق دانسته است،در اين باره به مقدمه چاپي كتاب اصباح الشيعة كه بر اساس همين نسخه به چاپ رسيده است،رجوع شود.
آغاز:«الحمدلله الذي ألهمنا ان نحل معاقد الحق فنحل بحلها مقاعدالصدق وامدنا بامداد التوفيق حتي تحرينا سواءالطريق... و بعد فأن درة يتيمة من الصدف. النبوي و ثمرة ذات قيمة عظيمة من الشجر العلوي قد انتج من خاطره اللطيف و خرج من لطيفه الشريف... كتاب الطهاره؛ الطهارة
انجام:«ولاله ان يأخذ من ماله شيأ ان ظفر به فان جاءه الحي [الف] تايباً واعطاه ما حلف عليه جازله قبضه فان جامع المال بربحه [فلا] يا حذ الا نصف الربح».
خط:نسخ قديم
تاریخ:سال 645 ه
نسخه‌شناسي كتاب:بسيار نفيس و داراي مزاياي ويژه است كه به بخشهايي از آن مي پردازيم. خط زيباي نسخ قديم،و سطرها منسجم و منظم و عناوين كشيده فصول و ابواب با رنگهاي مشكي و شنگرف از ويژگيهاي كهن و اصيل نسخه مي باشد؛ ولي عوارض و آفاتي هم بر اين نسخه رفته است به گونه اي كه پايان برخي از سطرها در زير كاغذ وصالي قرار گرفته،از آن جمله است،و همچنين اطراف كتاب بريده شده و بسياري از حواشي را از بين برده است. برگ 140 از متن آسيب ديده و ترميم شده است. حواشي توضيحي و تصحيحي نيز در كنار متن نگاشته شده است. سير تحول تملكها در اين نسخه،هم از ويژگيهاي قابل توجه آن مي باشد كه اندكي به سياق آن اشاره مي كنيم: نخستين تملك بر فراز برگ(9) با عنوان:«من كتب اقل عبادالله الغني،محمد نصير بن محمد رضي» و با مهر بيضي با سجع «و كفي بالله نصيرا» و تاريخ «1084ه» آمده كه از زندگينامه اين شخص در منابع موجود،آگاه نشديم. دومين تملك،در يكي از برگهاي ضميمه آغاز چنين آمده است: «من ملك الاقل،نصرالله بن الحسين الحسني المدرس»(بدون تاريخ) و تملك بعدي را عنوان:«هو. قدصار من عواري الدهر الخوان لدي الغريق في بحارالعصيان» و مهر مربع با عنوان:«العبد حسين بن ابراهيم الحسيني» كه اين توضيح در زير آن نگاشته شده است: «اين خط و خاتم،خط و خاتم عليين آرامگاه،حجةالاسلام زمانه،علامه عصر،جد آقاسيد اعلي الله مقامه مي باشد. از كتب كتابخانه ايشان مي باشد و حكمتش مثل ساير كتب كتابخانه مي باشد» با امضاء «مصطفي» و حروف مقطع. «مولي نصرالله مدرس»،از علماي برجسته عصر نادرشاه بوده كه به عنوان نماينده از سوي وي به درباره عثماني اعزام شده؛ ولي بر خلاف موازين اسلامي و حداقل عرف سياسي آن روز،او را به خاطر اعتقاد به مذهب شيعه به دستور سلطان عثماني در استانبول به شهادت رساندند. «مولي نصرالله» از شيفتگان كتاب بوده و كتابخانه عظيمي داشته است. سيد عبدالله جزايري شوشتري درباره او گويد:«او علاقه زيادي به جميع كتب داشته و در اين كارموفق بوده؛ او به من گفت كه در اصفهان،(1000) جلد كتاب را در يك معامله به ثمن بخس خريده است و من نزد او از كتابهاي كمياب،چيزهايي ديده ام كه نزد ديگران نديده ام؛ از جمله آنها تمام مجلدات بحارالانوار . . .»(1)؛ آنگاه مي گويد:«سپس اين كتب نفيسه نزد ورثه سيدنصرالله» انبار شده كه نه سودي از كتاب مي برند و نه سودي از بهاي آنها و گمان مي كنم كه تاكنون آن كتابها از بين رفته باشند . . .» از قرائن ياد شده،اين گمان بيشتر مي شود كه شايد كتابخانه بزرگ «مرحسينا قزويني»،توشه هايي از كتابخانه «سيدنصرالله» گرفته باشد،چه آنكه او از مشايخ اجازه «ميرحسينا» بوده و شايد هم از مشوقين وي،در گردآوردن كتابهاي نفيس بوده باشد. «مير حسينا قزويني» خود نيز از مشايخ روايتي علامه،«سيد مهدي بحرالعلوم» بوده و جد سادات معروف به «حاج سيد جوادي» قزوين مي باشد. (8) برگ از آغاز نسخه،بازنگاري شده و پيش از آن،(9) برگ ديگر شامل فهرست و تملكات و ساير مطالب،به اين شرح مي باشد: روي(الف) برگ آغاز،نام كتاب و نسبت آن به «قطب الدين كيدري» و استدلال به گفته «خاتم المحدثين» كه گويا مقصود او «محدث قمي» رضوان الله عليه بوده. روي(ب) برگ دوم،فهرست كتاب آغاز گرديده و تا روي «الف» برگ(7) ادامه دارد برگ(9)،هر دو رو،صورت اجازه و تقريظي است از «عبدالله بن حمزه طوسي»،استاد مؤلف كه متن آن چنين است: للشيخ قطب الدين الكيدري مصنف الإصباح،شرح لنهج البلاغة،سماه حدائق الحقائق في فسر دقائق افصح الخلائق،و قد كتب عليه الشيخ «ابوجعفر نصيرالدين عبدالله بن حمزة الطوسي» هذه العبارة:«هذاالكتاب الموسوم بحدائق الحقائق في شرح نهج البلاغه،كتاب جامع لبدائع الحكم و روايع الكلم و زواهر المثاني و جواهرالمعاني،فائق ما صفت في فنه من الكتب،حاوي فنون العلم،لباب الالباب و نكت النخب،الفاظه رضينة متينة و معانية واضحة مستبينة؛ فبالحري ان يسمي لكلام افضل الخلائق بعد رسول الله شرحاً ويقابل بالقبول والاقبال ولايعرض عنه صفحا و صاحبه الامام الاجل العالم الزاهد المحقق المدقق،قطب الدين تاج الاسلام،مفخرالعلماء و مرجع الافاضل،محمدبن حسين بن حسن الكيدري البيهقي،وفقه الله لما يتمناه في دنياه و عقباه،قدعب في علوم الدين من كل بحر و نهر و قلب كل فن مما ينطوي عليه الكتاب؛ بطناً لظهر و لم يأل جهداً في اقتناء العلوم و اداب نفسه في ذلك شحاية نهار عمره كل الإداب حتي ظفر مقصوده و عثر علي منشوده و هاهو منذ سنين يقتفي اثاري و يتعذي ببقايا زادي و يطأ مصاعد جوادي،و قدصح له و ساغ رواية جميع ما سمعته و جمعته من الكتب الاصولية والفروعية و التفاسير والاخبار والتواريخ و غير ذلك علي ما اشتمل عليه فهارس كتب اصحابنا و غيرهم من مشايخ المشهورة لاسيماالكتاب الذي شرحه هو،و هو نهج البلاغه. وله ان يرويه عني،عن السيد الشريف السيد الاجل ابي الرضا فضل الله بن علي الحسيني الراوندي عن مكي بن احمدالمخلطي عن ابي الفضل محمد بن يحيي النائلي عن ابي نصر عبدالكريم بن محمدالديباجي المعروف بسبط بشرالحافي عن السيد الشريف الرضي - رضي الله عنه - و عن غير هؤلاء من مشايخي و هو حري بأن يؤخذ عنه و موثوق بأن يعول عليه. و هذا خط العبدالمذنب المحتاج الي رحمةالله،عبدالله بن حمزة بن عبدالله الطوسي في شهر رمضان عظم الله بركنه سنة ست و تسعين و خمسمأة. يادآوري مي شود:اين نسخه تنها نسخه موجود كهن اين كتاب در جهان به شمار مي آيد. و از اين جهت فوق العاده اهميت دارد و قابل توجه ويژه مي باشد. و چه بسيار كه در اين كتابخانه بزرگ،نسخه هاي فراوان كهن از متون شيعي موجود مي باشد،عنوانها و نشانيها قرمز و مشكي،نوع كاغذ شرقي،نوع جلد تيماج مشكي يك لاساده.
برگ ها:165
سطر:21
اندازه:18×15
پاورقی      1. هم اكنون تعدادي بالغ بر 40 نسخه نفيس از بحارالانوار كه نسخه اصل و بخط علامه مجلسي مي باشد،در اين كتابخانه بزرگ موجود است.
توضيحات:«تم الكتاب بعون الله و حسن توفيقه يوم الثلثا لخمس ليال بقين من شهر شع[بان] الواقعة في سنة خمس و ربع(كذا) و ستمائة علي يدي محمدبن الهادي [ . . .] حامداً لله و مصلياً علي نبيه محمد و اهل بيته الطاهرين». الذريعة:118/2؛ رياض العلاماء:447/3.
زبان:عربي
موضوع:فقه
کتابخانه:مرعشي (قم)