(آنگاه كه خبر كشته شدن محمد بن ابى بكر را به او دادند فرمود) همانا اندوه ما بر شهادت او ، به اندازه شادى شاميان است، جز آن كه از آن يك دشمن ، و از ما يك دوست كم شد.
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت
اجتماعی
جهان بيني حاکم بر رفتار اقتصادي، فلسفه نظام اقتصادي است. مقصود از نظام اقتصادي، مجموعه اي از الگوهاي رفتاري است که شرکت کنندگان در نظام را به يک ديگر و به اموال و منابع پيوند مي دهد، و در مسير اهدافي معيّن، به نحو هماهنگ، براي کسب بيش ترين کاميابي اقتصادي سامان مي يابد. در فلسفه اقتصاد، رابطه خدا با جهان طبيعت، در رابطه خالقيّت، ربوبيّت، مالکيّت، احاطه و سلطه و قيّوميّت آشکار مي شود.
استفاده از ساختار تخیل جامعه شناسی در راستای تبیین ویژگیهای سیاسی جامعه‏ی آرمانی از دیدگاه نهج البلاغه استفاده از ساختار تخیل جامعه شناسی در راستای تبیین ویژگیهای اجتماعی در جامعه‏ی آرمانی از دیدگاه نهج البلاغه استفاده از ساختار تخیل جامعه شناسی در راستای تبیین مساله اصالت فرد یا جامعه از دیدگاه نهج البلاغه در مرحله‏ ی شاخص سازی به معرفی نمونه‌‌هایی از شاخص‏‌‌های مفاهیم تحلیلی« ساخت اجتماعی »،« دیالکتیک» مورد نظر در طرح تحقیق پرداخته می‌شود.
اصولا نظر اسلام، با توجه به استناد به گفتار و رفتار امام علی(ع)، در باره رفاه عمومی چیست؟ آیا با تکیه بر سیره زمامداری مولا امیرالمومنین(علیه السلام) می‌توان فهمید: اسلام برنامه و روش خاص در زمینه پیشرفت و سطح معیشت مردم دارد، یا آنکه در مفاهیم اصلی و ذاتی دین اسلام، چیزی وجود ندارد و مفاهیم دینی نسبت به توسعه و اصلاحات اقتصادی یا ساکتند و یا حتی آن را مانع سعادت واقعی بشریت می‌شمرند؟
حضرت امیر علیه‌السلام در مورد بوجود آمدن فقرا در حكمت ۳۲۸ می‌فرمایند: خداوند سبحان روزی فقیر را در اموال توانگران مقرر داشته، پس هیچ فقیری گرسنه نماند مگر آنكه توانگری حق او را بازداشته است و خداوند تعالی توانگران را بدین سبب بازخواست می‌كند.
در این بخش به دنبال پاسخگویی به موارد ذیل هستیم. ١- جامعه اسلامی در طول این فاصله از نظر اقتصادی به چه سمتی سوق داده شد؟ ۲- شرایط ایجاد شده در هنگام انتقال حکومت به مولی الموحدین علیه السلام چگونه بود؟ ۳- ایشان در بیان مواضع اساسی خود در ابتدای حکومتشان، به چه نکاتی اشاره فرموند؟ ۴- رفتار اقتصادی آن حضرت چه ثمرات و نتایجی را به دنبال داشت؟
در یک سخن: تنها واژه‌ای که بیانگر نوع ربوبیت و حاکمیت و خالقیت و ولایت خدای هستی بر مجموعه هستی می‌باشد عدل است. اینکه اصل عدل در مجموعه اصول اعتقادی شیعه جای گرفته است تنها به خاطر بحثهای کلامی معمول و مدرن نیست بلکه قطعا معلول هدایتی الهی و به یقین با اشارت ایمه عدل علیهم صلوات الله بوده است، زیرا در عالم هستی پس از نام مبارک حضرت حق که حقیقت عالم است و توحید آن ذات بی مثال، واژه‌ای به زیبایی و عظمت و سعه عدل و رفتاری دوست داشتنی‌تر و آرام بخش‌تر از عدالت وجود ندارد. ..
عدالت، مخصوصا عدالت اقتصادي، ويژگي بسيار مهم دولت اسلامي است و در کنار تقوا، شاخص جامعه اسلامي به شمار مي رود. مفهوم عدالت اقتصادي، مراعات حقوق اقتصادي است و زمينه ساز تحقق اهداف عاليه اسلامي مي باشد. معيار عدالت، اهداف عدالت، تقدم عدالت بر رشد و توسعه و اينکه کارآيي لازمه عدالت است، از محورهاي مهم مبحث عدالت اقتصادي است. علي رغم آنکه همه فرهنگها و مکاتب، خواهان عدالت اقتصادي و مدافع آن هستند ولي دين مقدس اسلام، آنگونه که اميرالمؤمنين علي(ع) بحق زبانِ گويا و مجري صادق آن بوده اند، خاستگاهها، پيامدها و اهداف خاص خود را دارد. اين نوشته درصدد است درحد توان، محورهاي ياد شده را به اختصار با تکيه به سخنان آن حضرت، تبيين کند.
فرهنگ، مجموعه اي است از فضايل و هنرها و آداب و دانش ها و معارف و كليه نيروهاي اخلاقي و روحي كه بشر را از حالت بدوي و ابتدايي خارج ساخته و به سوي كمال معنوي سوق مي دهد.
فرهنگ، مجموعه اى از دانش ها، بينش ها، نگرش ها، منش ها و ارزش هاى يك ملت مى باشد، پس مى توان گفت كه فرهنگ هر جامعه نيز به عنوان پديده اى بى همتا، به تدريج، در حيات جامعه شكل گرفته و قوام مى يابد
اين مقاله، با نظر به افراط و تفريط هاي موجود در آرا و نظريّات فيلسوفان در طول تاريخ درباره اقتصاد و زندگي مادّي که در اخلاق و رفتار و ملکات نفساني انسان ها نيز تجلّي يافته است، به بررسي و مطالعه شيوه رفتاري اميرمؤمنان عليه السلام مي پردازد که به شهادت تاريخ، از حيث مصرف، زاهدترين و در توليد، فعّال ترين افراد در عرصه فعّاليت هاي اقتصادي و معيشتي به شمار مي رود؛ بنابراين، ابتدا نگرش امام علي عليه السلام به اقتصاد را مطرح؛ سپس آموزه ها و دستورهاي او در جهت فعّاليت هاي خويش و نيز چگونگي انجام اصلاح در ساختار اقتصادي را که در دوران خلافت خويش آغاز کرده است، تجزيه و تحليل مي کند.

Pages